събота, 20 ноември 2010 г.

Национален Археологичен резерват Болата край Каварна

Ще ви разкажа са едно мое преживяване свърано с Националния археологически резерват Яйлата. Намира се на два километра от Камен бряг и на около осемнадесет километра от малкия крайбрежен град Каварна. Резарвата е изключително красиво място, като обхваща площ над триста декара и красиви образования на скалите.

Интересното тук е, че при археологически разкопки в региона е намерен пещерен град, включващ сто и едно жилища, с приблизително изграждане преди пет хилядолетия преди новата ера. Тук са запазени останки от византийска крепост, като много малка част от кулите на крепостта се различават. В резервата има множество красиви пещери, като и до днес хората се опитват да ги изучават. В някои от пещерите са намерени изградени в миналото малки манастири, където хората а се укривали и са се отдавали на молитви към Господ.

Харесва ми мястото, защото тук се е запазила красивата растителност, има много места за разходка и за разпускане, също така морето изглежда някак величествено, погледната от високите скали. Много пъти, когато съм посещавал резервата съм имал възможността да наблюдавам ята прелитащи птици, което е наистона красива гледка. Също така много хора идват тук и се катерят по скалите. Интересно ми е било да се разхождам покрай останките на крепости, да изучавам и слушам историите, защото съм ходил няколко пъти с различни екскурзии. Наистина историите и фактите свързани с резервата са много интересни и ако имате възможност, отидете и разгледайте и научете нещо ново и интересно.

Голяма част от растителността е много дива и ранообразна, което е малко опасно, защото през топлите месеци съм чувал, че има много змии и кърлежи, но не мисля, че един изследовател и пътешественик, ще се спре пред това. Има много места за разглеждане и много пътеки, по които да се мине. Също така е препоръчително да се посещава групово, за да няма изгубили се из дивата природа.

1 коментара:

Jake каза...

Болата е може би най-страхотното морско място в България след съседния нос Калиакра. Три пъти съм ходил там, но не знаех, че е толкова мащабно, мисля, че не съм обходил обстойно мястото. Катеренето по скалите е задължително там, но най-много ми харесва морската гледка, лишена от примеси на всякакви странични шумове (освен гласовете на придружителите хаха). Страхотно място!

Публикуване на коментар