вторник, 23 ноември 2010 г.

Бусински керамичен музей

Село Бусинци се намира само на няколко километра разстояние от град Трън. Селото е разположено в планински район и малко хора са чували за него. В селото живеят няколко стотин души, като по-голямата част от населението са възрастни хора или техни потомци. Съвсем случайно преминавах през малкото селце, когато реших да се отбия до местният магазин, когато се разговорих с няколко възрастни мъже, които ме запитаха, дали не съм дошъл да разгледам музея, намиращ се в селото. В началото малко се смутих, защото не очаквах в това малко планинско селце да има нещо интересно. Интересното за мен беше чудната природа в региона, въпреки планинския релеф, на места имаше малки зелени поляни, от всякъде лъхаше спокойствие, беше много тихо, а под някои дървета сянката привличаше преминаващите наоколо. Село Бусинци в миналото е било значим център на традиционното грънчарство в страната ни, като по време на Възраждането, в селото е била изградена местна школа, която се е славела в цялата страна с изработката на керамични съдове. Историята показва, че в местната школа е имало над триста специални грънчарски колела, на които са изработвани съдове. Повечето от съдовете, които са били изработвани в школата са били от глина, защото в региона все още не е било добре развито медникарството. Музеят представлява средно голяма къща, където са изложени голяма част от съхранените ръчно изработвани съдове. Също така в музея има малко хранилище, в което се съхраняват още интересни керамични предмети. Всеки посетител има възможността да разгледа изящните изработки, както и да се наслади на красивите багри. Всички, ръчно изработвани съдове са били майсторски украсявани и все още впечатляват посетителите с красивите си разцветки. Все още към музея има човек, който ще ви разведе в малките стаички и ще ви запознае с историята на майсторите, както и с техните изобретения.
Също така в музея се съхранява пещ на повече от сто години, използвана от големият български майстор Петър Гигов.
Заслужава си да бъде посетен музей, а в селото има и малка туристическа хижа, която все още отваря за посетители.

21 коментара:

Анонимен каза...

Много ми е мило да видя Родната къща на дядо и прадядо, която ученикът им Петър Гигов си присвои!

Jake каза...

Очевидно в Бусинци има какво да се види и от културна гледна точка, освен възможността за един перфектен планински отдих сред природата (щом разполага с хижа за гости). Такива места определено заслужават внимание. А и лично на мен керамичната изработка винаги ми е била интересна.

ранни записвания Кушадъсъ каза...

има толкова много красиви и неоткрити неща за повечето от нас, трябва повече да се набляга на алтернативният туризъм

Екскурзии Лондон каза...

Страхотен е музея! Миналата година го посетихме, втори такъв музей няма.

доставка на млечни продукти каза...

Изглежда невероятно, определено си заслужава да се посети!

почивка малта каза...

Невероятна снимка! Не съм вярвала, че подобна красота все още може да съществува и че занаятчийството е още живо. За селото не съм чувала, но за Трън всеки е чувал според мен. Може това лято като отиваме към морето да се отбием в това селце да видим този китен музей :) А дали се продават тези керамични изделия? Бих купила няколко за себе си като сувенир и няколко за подарък...

диабетични храни каза...

Не съм чувала за този музей, но ми стана много интересно. Снимката е страхотна!

почивка в Мармарис каза...

интересен блог - продължавайте да постирате и да споделяте интересни неща с всички нас - поздрави и до скоро

Roksana каза...

Анонимен кой си? И аз се възмущавам, че присвоиха всичко на прадядо ми Сотир Мариачини на Дядо ми Марин и на другите 4 деца които той е имал. Първият грънчар е Сотир Мариачини убит на фронта, след това този Гигов си присвоява къщата. Дори дипломата на Дядо Сотир която била на стената в къщата, той сочел като казвал, че му е баща.
Дядо Сотир има 5 деца, и ГИГОВ не е сред тях!
Той не носи нашата кръв!
Жената на Дядо Марин (син на Дядо Сотир)- Баба Цветанка се возела във влака и случайно попаднала в едно купе с този безсрамник Гигов, та той казал, имаше едни сем. Сотирови, те измряха, та аз взех да живея в къщата. И това когато все още всички били живи, той ги погребал преждевременно...но всеки си плаща. И без това мисля, скоро да отида до там!

средиземноморски круизи каза...

Честно казано не бях чувала за това село Бусинци!Макар, че и аз имам село близо до Трън, явно не съм обърнала внимание на табелите или местата по които минаваме.Там природата е невероятна. Все още е тихо и като изключим Ждрелото, което е като туристическа атракция, другите места са запазени и спокойни.И аз не знаех, че в селото в миналото е било значим център на традиционното грънчарство в страната ни, като по време на Възраждането, в селото е била изградена местна школа, която се е славела в цялата страна с изработката на керамични съдове.Този музей, за който говориш предизвика любопитството в мен и следващият път като си пътувам към мойто, ще се отбием и до музея.Има какво да се види и да се усети културата от миналото.

парфюм каза...

Много красива снимка с такава стара керамика на съдове. Чудесна е.Само какви шарки сътворява човешката ръка с такъв труд.Хубаво ни показва историята ни, че в местната школа е имало над триста специални грънчарски колела, на които са изработвани съдове. Повечето от съдовете, които са били изработвани в школата са били от глина, защото в региона все още не е било добре развито медникарството, това не го знаех. Музеят представлява средно голяма къща, където са изложени голяма част от съхранените ръчно изработвани съдове.Място където си струва да идем и да разгледаме.Ще научим много от метода на създаването на съдовете,особено би ми било любопитно да поговоря с някои от местните там.Странно как до сега не бях чувала за това село, като в тази част на страната минавам често, понеже имаме вила.Но никога не е късно да научиш нещо ново.

почивки каза...

Радвам, се че попаднах на тази статия.Научих интересни факти и вече съм решила, че ще отида да ги видя лично.И аз не бях чувала за село Бусинци което в миналото е било значим център на традиционното грънчарство в страната ни, като по време на Възраждането, в селото е била изградена местна школа, която се е славела в цялата страна с изработката на керамични съдове. Историята показва, че в местната школа е имало над триста специални грънчарски колела, на които са изработвани съдове. Повечето от съдовете, които са били изработвани в школата са били от глина, защото в региона все още не е било добре развито медникарството.Иксам да посетя музея, трябва да има по голяма реклама селото.

дайвинг египет каза...

Ихаа, каква снимка! Много обичам такива изрисувани керамични изделия :)

хартия за принтер каза...

Село Бусинци се оказва едно прекрасно туристическо местенце където спокойно може да отидем и да разгледаме всичко.

почивка малдиви каза...

Чудесно е, че всички е ръчно изработено и съдовете са били майсторски украсявани и все още впечатляват посетителите с красивите си разцветки.Още по удобното за нас е ,че все още към музея има човек, който ще ни разведе в малките стаички и ще ви запознае с историята на майсторите, както и с техните изобретения.Място където си струва да отидем и да разгледаме ,в музея се съхранява пещ на повече от сто години, използвана от големият български майстор Петър Гигов.Къде на друго място ще можем да научим и видим тези неща!?Благодаря за страхотната статия.

почивки в чужбина каза...

С удоволствие и аз бих посетила този музей, за който съм чувала само хубави отзиви.Има какво да се види и научи.Историята показва, че в местната школа е имало над триста специални грънчарски колела, на които са изработвани съдове. Повечето от съдовете, които са били изработвани в школата са били от глина, защото в региона все още не е било добре развито медникарството.В днешно веем тези глинени съдове не са много търсени, но пък са красиви и богати на история.Мерси много за публикацията, блога е интересен и любознателен.

Анонимен каза...

Анонимен и Roksana явно сме потомци от един и същи род запознати с историята на къщата и е време заедно да развенчаем мит-а Петър Гигов

дайвинг египет каза...

Много ми се иска да видя този музей, в който се съхранява пещ на повече от сто години, използвана от големият български майстор Петър Гигов, това е нещо уникално и много стойностно, дано успеем да запазим всичко както е било.Повечето от съдовете, които са били изработвани в школата са били от глина, защото в региона все още не е било добре развито медникарството и точно в това се крие тяхната красота. Музеят представлява средно голяма къща, където са изложени голяма част от съхранените ръчно изработвани съдове.Задължително ще отида там другата седмица.

Анонимен каза...

Анонимен и Roksana, прибавете и мен - още един правнук на Сотир Мариачин.
Отдавна съм слушал от майка ми за това присвояване на къщата от Петър Гигов

Анонимен каза...

Казвам се Любомир Моллов фб- LeBomir Mollov, моята баба се казваше Делка Сотирова Мариачина, - дъщеря на Сотир Мариачин. И аз съм чувал съм за това присвояване... Анонимен и Roksana, ако желаете можете да се свържете с мен във фб. Ще ми е интересно да науча още неща за рода Мариачин.

Анонимен каза...

И доколкото знам Петър Гигов няма нищо общо със Сотир Мариачин и не му е бил никакъв ученик. Освен, че му е откраднал дипломата, знам от близки, че след като се е настанил в къщата е превърнал целия двор в разкопки.

Публикуване на коментар